Český jazyk
Vyučovací předmět Český jazyk umožňuje osvojení a užívání mateřského jazyka v mluvené i písemné podobě, poskytuje získávání schopností vyjadřovat své myšlenky a city, pomáhá pochopit důležité literární výtvory v národní, evropské i světové kultuře. Pomáhá získávat kultivovaný projev a sebedůvěru při vystupování na veřejnosti. Ovládnutí jazykových prostředků českého jazyka je i základním předpokladem úspěšného vzdělávání v dalších oblastech a předmětech, zejména při výuce cizích jazyků.
Je vyučován v běžných učebnách jako samostatný povinný předmět vnitřně členěný na Jazykovou výchovu, Komunikační a slohovou výchovu a na Literární výchovu, obsah jednotlivých složek se prolíná. V Jazykové výchově žáci získávají vědomosti a dovednosti potřebné k osvojování spisovné podoby českého jazyka. Jazyková výchova vede žáky k přesnému a logickému myšlení, srozumitelnému vyjadřování. Přispívá k prohlubování intelektové dovednosti žáků. V Komunikační a slohové výchově se žáci učí vnímat a chápat různá jazyková sdělení, číst s porozuměním, rozhodovat se na základě přečteného textu, analyzovat a kriticky posoudit obsah. Ve vyšších ročnících se učí posuzovat jazykové prostředky, výstavbu a kompozici textu. V Literární výchově poznávají žáci pomocí četby základní literární druhy, učí se vystihnout umělecké záměry autora, odlišovat literární fikci od skutečnosti, rozvíjejí čtenářské návyky. Dospívají k poznatkům, které ovlivňují jejich postoje, životní orientaci a hodnoty. K verbální i neverbální komunikaci přispívá i dramatická výchova a tvorba školního časopisu. Výuka na 2. stupni navazuje na 1. stupeň.
Časová dotace
- 6. roč. 5 hodin týdně, je využita 1 hodina z časové dotace disponibilních hodin
- 7. roč. 4 hodiny týdně
- 8. roč. 4 hodiny týdně
- 9. roč. 4 hodiny týdně
Předmět svým obsahem utváří klíčové kompetence k učení, řešení problémů, dále komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní. K tomu, aby žáci dosáhli požadovaných klíčových kompetencí, využijeme vhodné formy práce.V každé vyučovací hodině Jazykové výchovy je středem pozornosti učivo probíraného tématu, stále se však opakuje probrané učivo, zařazují se jazykové a větné rozbory, pravopisná, lexikálně sémantická a stylizační cvičení. Žáci pracují s vlastními chybami, využívají jazykové příručky, žákovskou i městskou knihovnu, bibliografii, internet.V Komunikační a slohové výchově se přihlíží ke znalostem a zájmům žáků, učí se mluvenému projevu, vzájemné komunikaci mezi sebou i na veřejnosti.
V učivu se promítá velká část tématických okruhů průřezových témat:
- OSV - Rozvoj schopností poznávání, Kreativita, Poznávání lidí, Komunikace, Mezilidské vztahy, Řešení problémů a rozhodovací dovednosti, Hodnoty, postoje, praktická etika
- VDO - Občan, občanská společnost a stát
- VME - Evropa a svět nás zajímá, Objevujeme Evropu a svět
- MV - Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnický původ, Multikulturalita, Princip sociálního smíru a solidarity
- EV - Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- MDV - Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení, Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality, Stavba mediálních sdělení, Vnímání autora mediálních sdělení, Fungování a vliv médií ve společnosti
- Předmět svým obsahem utváří klíčové kompetence k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské.
- Výuku českého jazyka propojujeme s výtvarnou, hudební a dramatickou výchovou, dějepisem, občanskou a rodinnou výchovou, informatikou. Využíváme mluvené i psané texty, audiovizuální techniku, podněcujeme žáky k samostatnému vyhledávání a třídění informací.
- Oceňujeme snahu, zájem a aktivitu žáků. Český jazyk patří mezi předměty s převahou teoretického zaměření.
Kompetence k učení
- vedeme žáky k samostatnému vyhledávání potřebných informací z více informačních zdrojů a k jejich následnému kritickému posouzení
- klademe důraz na čtení s porozuměním, práci s textem – v literární výchově vybíráme texty podle věku a zájmu žáků
- učíme žáky pracovat se základními jazykovými příručkami
- vedeme žáky k získávání a zpracování informací, které využijí k dalšímu učení a podle možností i k realizování vlastních nápadů
- uplatňujeme individuální přístup k žákům a na jejich vnitřní motivaci – žáky nepřeceňujeme, ale také nepodceňujeme
- u žáků budujeme zdravé sebevědomí, objektivní sebehodnocení a touhu po sebezdokonalování
- usilujeme o to, aby učivo představovalo pro žáky smysluplnou aktivitu se zřetelným cílem
- vedeme žáky k poznání smyslu učení a ke zdokonalení učení
Kompetence k řešení problémů
- zadáváme problémové úlohy, úlohy rozvíjející tvořivost a vyžadující kombinování informací z různých zdrojů
- zařazujeme metody, při kterých žáci docházejí k objevům, řešením a závěrům sami
- usilujeme o to, aby žáci osvědčené postupy aplikovali na nové problémové situace, aby sledovali vlastní pokrok při zdolávání problémů
- vedeme žáky ke kritickému myšlení a k zodpovědnosti za svá rozhodnutí
Kompetence komunikativní
- učíme žáky zásadám mezilidské komunikace a kultury mluveného projevu a vedeme je k jejich dodržování v praktickém životě
- do výuky českého jazyka a literatury zařazujeme hry a činnosti zaměřené na zlepšování mezilidské komunikace a na pěstování asertivity
- podporujeme žáky při tvorbě školního časopisu
- při skupinové práci učíme žáky naslouchat názorům jiných lidí, formulovat a obhajovat názory vlastní
- snažíme se o to, aby žák v psaném projevu aplikoval pravidla českého pravopisu pomáháme žákům při vytváření jejich vlastního textu (sestavení životopisu, dopisu, atd.)
- vedeme žáky k výstižnému vyjadřování myšlenek a názorů v logickém sledu, ke kultivovanému písemnému a ústnímu projevu
Kompetence sociální a personální
- do výuky často zařazujeme skupinovou práci – pravidla práce si žáci vytvářejí společně s vyučujícím
- učíme žáky prezentovat výsledky jejich práce
- umožňujeme žákům spoluutvářet kritéria hodnocení
- vedeme žáky k respektování práce a názorů druhých a pomáháme jim vytvářet
- pozitivní představu, sebedůvěru a sebeúctu
Kompetence občanské
- usilujeme o to, aby se žák cítil odpovědný za své chování a výsledky své školní práce
- žákům vštěpujeme zásady společenského chování na kulturních akcích pořádaných školou (návštěvy kin, divadel, aj.)
- do učiva literární výchovy zařazujeme příběhy s osobním rozměrem
- vedeme žáky k tomu, aby chápali a oceňovali tradice, kulturní a historické dědictví, cit a smysl pro kulturu a tvořivost
Kompetence pracovní
- vedeme žáky k tomu, aby se adaptovali na pracovní podmínky, aby zadané úkoly plnili včas a dodržovali předem stanovená pravidla
- dohlížíme, zda žáci správně používají pomůcky, vedeme je k ochraně životního prostředí, ochraně zdraví svého i druhých
- usilujeme, aby žáci získané zkušenosti využili ve své přípravě na budoucí profesi
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament