Člověk a zdraví
Vyučovací předmět Člověk a zdraví poskytuje základy a poznatky v osobnostním a sociálním rozvoji jedince. Je vyučován jako samostatný předmět 7. až 9. roč. S časovou dotací 1 hodina týdně 7.-9. roč.
Vyučuje se v učebně s multimediální technikou.
Obsahovými prvky předmětu jsou zdraví, rodina a základní předpoklad pro utváření aktivního zdraví jedince a jeho sociálních vztahů.
Žáci si upevňují hygienické, stravovací, pracovní a jiné zdravotně preventivní návyky. Rozvíjí dovednosti jak odmítat škodlivé látky, předcházet úrazům a čelit vlastnímu ohrožení každodenních a mimořádných situací.
Rozšiřuje a prohlubuje poznatky o rodině, škole, společenství vrstevníků i ve vztazích mezi lidmi.
Učí se dívat na vlastní činnosti žáků z hlediska zdravotních potřeb a životních perspektiv dospívajícího jedince a rozhodovat se ve prospěch zdraví.
Žáci si osvojují odpovědné chování a jednání v situacích souvisejících s aktivním zdravím, partnerskými vztahy, rodinným životem, rodičovstvím a nepříznivými vlivy prostředí (návykové látky, deviace…).
Předmět Člověk a zdraví umožňuje učiteli navazovat potřebný kontakt se žáky, vnést do hodin vzájemné lidské pochopení a vypěstovat nezbytné dovednosti, návyky a potřebné životní postoje žáků.
V tomto předmětu se prolínají následující průřezová témata:
- OSV
- VDM
- MV
- EV
- MdV
a mezipředmětové souvislosti v předmětech Přírodopis – Biologie člověka, Výchova k občanství, Zeměpis, Chemie, Pracovní výchova.
K požadovaným cílům tohoto předmětu využijeme všechny vhodné metody a formy práce (modelové situace, skupinové práce, vzdělávací programy, odbornou literaturu, sdělovací prostředky…).
Předmět svým obsahem utváří klíčové kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní.
Patří mezi předměty teoretického zaměření.
Kompetence k učení
- zajímáme se o náměty, názory, zkušenosti žáků
- zadáváme úkoly, které vyžadují využití poznatků z různých předmětů
- zařazujeme metody, při kterých docházejí k závěrům , řešením sami žáci
- sledujeme při hodině pokrok všech žáků
Kompetence k řešení problémů
- klademe otevřené otázky
- ukazujeme žákovi cestu ke správnému řešení prostřednictvím jeho chyb
- podněcujeme žáky k argumentaci
Kompetence komunikativní
- vedeme žáky k výstižnému, souvislému a kultivovanému projevu
- vytváříme příležitosti k interpretaci či prezentaci různých textů, obrazových materiálů, grafů
- vytváříme příležitosti pro relevantní komunikaci mezi žáky
- vedeme žáky k diskusi ve skupině
Kompetence sociální a personální
- zadáváme úkoly, při kterých mohou žáci spolupracovat
- vedeme žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- vyžadujeme dodržování pravidel slušného chování
Kompetence občanské
- vedeme žáky k tomu, aby brali ohled na druhé
- umožňujeme, aby žáci na základě jasných kritérií hodnotili svoji činnost nebo její výsledky
- zajímáme se, jak vyhovuje žákům způsob výuky
- usilujeme o to, aby si žáci osvojili pravidla společenského chování a jednánídodáváme žákům sebedůvěru
Kompetence pracovní
- umožňujeme žákům, aby při hodině pracovali s odbornou literaturou, PC
- vedeme žáky k dodržování obecných pravidel bezpečnosti
- vytváříme pro žáky příležitosti k aplikacím v modelových situacích a jak využívat znalosti získané ve škole a mimo ni pro svůj další rozvoj
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament