Pracovní výchova
Vyučovací předmět pracovní výchova umožňuje žákům získat nezbytný soubor vědomostí, pracovních dovedností a návyků potřebných v běžném životě.Jeho obsah je přizpůsoben materiálně technickým podmínkám a pedagogickým záměrům školy. Formuje jejich osobnost rozvíjením některých vlastností, motorických i tvořivých schopností a dovedností.
U žáků se vytváří pozitivní vztah k práci v různých pracovních oblastech (zahrada, kuchyně)
Důraz je kladen na postupy techniky a dodržování hygieny a bezpečnosti při práci a na získání orientace v různých oborech lidské činnosti. Žáci získávají prvotní poznatky a dovednosti významné pro jejich další životní a profesní orientaci.
Pracovní výchova je vyučována jako samostatný předmět s časovou dotací 1 hodina týdně v 6. až 9. ročníku.Výuka probíhá ve specializovaných učebnách a na školním pozemku školy. V tomto předmětu se prolínají následující průřezová témata
- OSV
- VME
- EV
- MdV
- MV
a mezipředmětové souvislosti v předmětech : Člověk a zdraví , Přírodopis , Chemie, Fyzika , Výchova k občanství . Předmět svým obsahem utváří klíčové kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní. Pro potřeby hodnocení patří mezi předměty s převahou praktického zaměření.
Kompetence k učení
- zadáváme úkoly, které umožní volbu různých postupů
- vedeme žáky k poznávání vlastností materiálů a surovin a jejich použitelnosti
- utváříme pozitivního vztah k práci a odpovědnosti
- vedeme žáky k plánování úkolů a postupů
- vedeme žáky k používání vhodných materiálů, nástrojů při práci
Kompetence sociální a personální
- otevíráme prostor k prožívání různých rolí ve skupinách
- vedeme žáky k poznání, že technika je úzce spojena s pracovní činností člověka
- zadáváme úkoly, při kterých žáci spolupracují
- umožňujeme rozdílné výkony podle individuálních schopností žáků
Kompetence k řešení problémů
- klademe žákům otevřené otázky
- otevíráme žákům prostor pro zodpovědné rozhodování o vlastní profesní orientaci
- seznamujeme žáky s možnostmi poradenství v oblasti volby dalšího studia, profesní orientace
- vedeme žáky k organizaci a plánování práce
- zařazujeme metody, při kterých žáci docházejí k objevům, řešením a závěrům sami
Kompetence občanské
- vedeme žáky k respektování pravidel bezpečnosti při práci
- dodáváme žákům sebedůvěru
- vytváříme postoj k hodnotám, vztah k práci a životnímu prostředí
Kompetence komunikativní
- využíváme informační zdroje k získání nových poznatků
- seznamujeme žáky s přesným významem pojmů se vztahem k práci s technickým materiálem a při přípravě pokrmů
- zajímáme se o vlastní nápady žáků, náměty při práci
- vytváříme příležitosti pro vzájemnou komunikaci žáků k danému úkolu
- umožňujeme prezentovat výsledky práce žáků
Kompetence pracovní
- vedeme žáky k dodržování bezpečnosti a hygienických pravidel při práci
- vedeme žáky ke správným způsobům užití materiálů a nástrojů
- seznamujeme žáky s podnikatelskými aktivitami od záměrů až po jejich realizaci
- vytváříme žákům prostor pro přijímání promyšlených rozhodnutí a dalším vzdělávání a profesní orientaci
- vedeme k osvojení základních pracovních dovedností a návyků
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament