Chemie
Předmět chemie se vyučuje jako samostatný předmět v 8. a 9. ročníku dvě hodiny týdně.
Vede žáky k poznávání vybraných chemických látek a reakcí, které jsou součástí přírody a jejich každodenního života. Učí řešit problémy, vysvětlovat, zdůvodňovat chemické jevy a využívat je v praxi. Seznamuje se zásadami bezpečné práce s chemikáliemi a dovednostmi poskytnout první pomoc při úrazech s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky. Učí poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů.
Předmětem prolínají tato průřezová témata a jejich okruhy:
- OSV - Rozvoj schopnosti poznávání, Seberegulace a sebeorganizace, Psychohygiena, Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
- VDO - Občan, občanská společnost a stát
- VME - Evropa a svět nás zajímá
- EV - Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- MdV - Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
K dosažení požadovaných klíč.kompetencí využijeme vhodné formy a metody práce:frontální výuka s demonstračními pomůckami, skupinové práce, nácvik jednotlivých laboratorních postupů. Užívají se podle charakteru učiva a cílů vzdělávání. Rozdělení žáků do skupin je omezeno vybavením učebny, kde výuka probíhá. Řád učebny chemie a laboratorní řád je součástí vybavení učebny. Pro potřeby hodnocení patří mezi předměty s převahou teoretického zaměření. Předmět chemie je úzce spjat s ostatními předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda a z části s matematikou.
Kompetence k učení:
- vedeme žáky k systematickému pozorování jako základní formě zjišťování chemických vlastností látek, jejich přeměn a podmínek za kterých tyto přeměny nastávají, hledání souvislostí mezi jevy a jejich vysvětlení
- vedeme žáky ke správnému používání odborné terminologie
- dáváme žákům možnost samostatně formulovat závěry na základě pozorování a pokusů
Kompetence k řešení problémů:
- předkládáme žákům problémové situace související s učivem chemie
- dáváme žákům možnost volit různé řešení a obhajovat svá rozhodnutí
- vedeme žáky k promýšlení pracovních postupů, k nacházení příkladů chemických dějů a jevů v běžné praxi
Kompetence komunikativní:
- vedeme žáky ke správnému užívání chemických symbolů a značek
- podněcujeme žáky k zapojení se do diskuse
Kompetence sociální a personální:
- zadáváme úkoly při kterých žáci spolupracují
- podněcujeme žáky k diskusi a vytváříme situace, kdy žáci respektují názory druhých
Kompetence občanské:
- vedeme žáky k dodržování pravidel slušného chování
- vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, vlastního zdraví a zdraví svých blízkých
- vedeme žáky k respektování pravidel pro práci v chemické laboratoři
Kompetence pracovní:
- vedeme žáky k bezpečnému používání materiálů, nástrojů a vybavení, vyžadujeme dodržování vymezených pravidel a povinností z hlediska ochrany zdraví a ochrany život. prostředí
- zadáváme úkoly tak, aby žáci byli schopni využívat poznatky v dalším životě
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament