Přírodovědná výchova
(Obsahové vymezení předmětu, Časové a organizační vymezení předmětu, Společné strategie+kompetence )
Předmět přírodovědná praktika se vyučuje v 7. – 9. ročníku 2 hodiny týdně v učebně biologie a při přírodovědných vycházkách.
Vyučovací předmět je zaměřen na komplexní rozšiřování a prohlubování vzdělávacího oboru Člověk a příroda, na budování a rozvíjení pozitivního vztahu k přírodě a vytváření postojů. Klade důraz na prožitkové poznávání přírody (přírodovědné vycházky, práce s přírodninami).
Předmět přírodovědná praktika úzce souvisí se všemi předměty vzdělávacího oboru Člověk a příroda.
Promítá se v něm část tématických okruhů průřezových témat:
- OSV – rozvoj schopnosti poznávání
- EV – ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí.
- MdV – tvorba mediálního sdělení.
K dosažení klíčových kompetencí využíváme vhodné formy a metody práce. Užívají se podle charakteru učiva a cílů vzdělávání:
přírodovědné vycházky, práce s přírodninami, skupinové práce, počítačové programy, práce s literaturou
Kompetence k učení:
- vedeme žáky k získávání a zpracování informací a jejich využívání k dalšímu učení
- vedeme žáky ke správnému používání odborné terminologie
Kompetence k řešení problémů:
- vedeme žáky ke schopnosti objevovat a formulovat problém a hledat různé varianty řešení
- vedeme žáky ke schopnosti obhájit svůj názor při řešení problému
Kompetence sociální a personální:
- využíváme skupinového vyučování a vedeme žáky ke spolupráci při řešení problému
- navozujeme situace vedoucí k posílení sebedůvěry žáků, pocitu zodpovědnosti
Kompetence komunikativní:
- vedeme žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě
- umožňujeme žákům prezentovat výsledky jejich práce
Kompetence občanské:
- vedeme žáky k zodpovědnému chování
- vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, vlastního zdraví a zdraví svých blízkých
Kompetence pracovní:
- vedeme žáky k dodržování hygien. a bezpečnost.-pravidel při práci s přírodninami a mikroskopickými preparáty
- zadáváme úkoly tak, aby žáci byli schopni využívat poznatky v praxi
- prací a poznáváním přírody umožňujeme žákům rozvíjet profesní orientaci žáků
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament