Výtvarná výchova
Výtvarná výchova umožňuje žákům prostřednictvím výtvarných činností a výtvarného myšlení poznávat okolní svět i svůj vnitřní, žáci se učí rozumět výtvarnému umění, chápat výtvarnou kulturu jako součást duchovního života a bohatství společnosti, vnímat a objevovat estetické hodnoty a chránit je.
Předmět žákům umožňuje osvojit si výtvarné dovednosti a techniky, rozvíjet vlastní výtvarné vyjádření, fantazii, smysl pro originalitu, čímž se utváří kreativní stránka jejich osobnosti. Výtvarná výchova usiluje o to, aby mohli žáci získávat teoretické i praktické poznatky o různých výtvarných technikách, rozvíjet a prohlubovat svůj vztah k výtvarnému umění v celé oblasti výtvarné kultury, získávat přehled o historickém vývoji výtvarného umění a architektury, včetně umění lidového a užitého. Dále se předmět snaží o to, aby žáci byli schopni nalézat a vnímat krásu a estetické hodnoty v přírodě a ve světě vytvořeném lidmi. Výtvarná výchova je realizována ve všech ročnících základního vzdělávání. Má časovou dotaci : 2 hodiny týdně v 6. a 7. ročníku, 1 hodinu v 8. a 9. ročníku.
Vzhledem k charakteru výtvarné práce se v 8. a 9. ročníku realizuje výuka 2 hodiny jednou za 14 dní v alternaci s pracovními činnostmi. Předmět je vyučován v běžných učebnách, v učebně výtvarné výchovy a v keramické dílně. Ve výtvarné výchově se promítá část tématických okruhů těchto průřezových témat:
- OSV – Sebepoznání a sebepojetí, Kreativita, Poznávání lidí, Mezilidské vztahy, Kooperace a kompetice, Řešení problémů a rozhodovací dovednosti, Hodnoty, postoje, praktická etika, Komunikace
- VDO – Občanská společnost a škola
- VME – Evropa a svět nás zajímá, Objevujeme Evropu a svět
- MV – Kulturní diference, Lidské vztahy, Etnický původ, Multikulturalita
- EV – Ekosystémy, Základní podmínky života, Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí
- MDV – Stavba mediálních sdělení, Fungování a vliv médií ve společnosti, Vnímání mediálního sdělení
K tomu, aby žáci dosáhli požadovaných klíčových kompetencí, využijeme vhodné formy práce. Vedeme žáky k vzájemné spolupráci, práci samostatné i ve skupině. Nacvičujeme osvojení různých výtvarných technik a dovedností, hlavně kresby, malby, základů grafiky, motivujeme k fantazii a originalitě, vyjádření vlastních pocitů. Tím pomáháme utvářet kreativní stránku jejich osobnosti.
Vedeme žáky k pochopení umění jako specifického způsobu poznání a prostředku komunikace, k chápání umění a kultury jako součásti lidské existence a obohacování života, k uvědomování si sebe samého jako svobodného jedince, k vytváření tolerantního přístupu k minulosti a současnosti, ke kulturním hodnotám různorodých skupin, národů a národností.
Využíváme úzkého propojení výtvarné výchovy s literaturou, hudební výchovou, dějepisem, pracovní výchovou a informatikou. Podněcujeme žáky k sebehodnocení a hodnocení práce druhých. Oceňujeme zájem, fantazii, kreativitu, výtvarné dovednosti. Výtvarná výchova patří k předmětům s převahou praktického zaměření.
Kompetence k učení
- Vedeme žáky k samostatnému pozorování a vnímání reality a následně k řešení výtvarných problémů
- Vedeme žáky k učení se prostřednictvím vlastní tvorby
- Umožňujeme žákům pohled na umění a kulturu jako na způsob poznávání světa
- Rozvíjíme tvořivost žáků aktivním osvojováním různých výtvarných technik
- Vedeme žáky k vnímání uměleckých slohů a děl v jejich historickém kontextu
Kompetence k řešení problémů
- Vedeme žáky k tomu, aby vyhledávali vazby mezi druhy umění a uměleckými žánry na základě podobnosti jejich znaků a témat
- Klademe otevřené otázky, zadáváme problémové úlohy a úlohy rozvíjející tvořivost
- Nabízíme žákům možnost volby vhodných výtvarných prostředků.
- Vedeme žáky ke kritickému myšlení při posuzování uměleckého díla i vlastní tvorby
Kompetence komunikativní
- Otevíráme před žáky možnosti přistupovat k umění a kultuře jako ke způsobu dorozumívání, učíme je formulovat a vyjadřovat své názory
- Rozvíjíme dovednosti důležité pro vedení dialogu nebo diskuse o dojmu z uměleckého díla
- Vedeme žáky k využívání informačních a komunikačních prostředků k vytváření vztahů a spolupráce s ostatními lidmi
- Umožňujeme prezentaci výsledků práce žáků
Kompetence sociální a personální
- Předkládáme žákům množství příkladů pro vytváření potřeby pohybovat se v estetickém prostředí
- Žákům poskytujeme prostor pro osobité výtvarné projevy a pro respektování druhých
- Vedeme žáky ke schopnosti pracovat ve dvojici a v menší pracovní skupině a učíme je vytvářet příjemnou pracovní atmosféru
- Individuálním přístupem budujeme sebedůvěru žáka a podněcujeme jeho samostatný rozvoj
Kompetence občanské
- Seznamujeme žáky s významnými výtvarnými díly a jejich autory
- Vytváříme u žáků potřebu navštěvovat výstavy výtvarných prací
- Podchycujeme a podporujeme individuální zájem žáků o kulturní dění, podporujeme vědomí historického a kulturního dědictví
Kompetence pracovní
- Umožňujeme žákům osvojování různých výtvarných technik, práci podle návodu, předem stanoveného postupu a hledání vlastního výrazu
- Vedeme žáky k tomu, aby si práci rozvrhli a organizovali
- Vedeme žáky k dodržování hygienických a bezpečnostních pravidel a ke správnému způsobu užití materiálů, nástrojů, techniky a vybavení
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament