Informatika
Informatika, jako obor zabývající se zákonitostmi vzniku, zpracování, přenosu a využívání informací, má i pro běžný praktický život žáků v současném, technicky vyspělém světě vzrůstající význam. Převážná část informací je v současnosti uložena na magnetických nosičích. Z těchto důvodů je nezbytné vybavit žáka znalostmi a dovednostmi z oblasti výpočetní techniky. Kromě znalosti manipulace s počítačem na základní uživatelské úrovni je důležité rozvinout u žáka tvořivou schopnost uplatnit dosažené znalosti a dovednosti při řešení praktických problémů, s nimiž se setkává ve škole i mimo školu.
Obsahové, časové a organizační vymezení – v 5. , 7. a 9. ročníku po jedné hodině týdně, všichni žáci v 5. ročníku získají základy práce na počítači pro vstup na 2. stupeň nebo pro výstup na víceleté gymnázium, v 9. ročníku pro výstup na střední školy. Žáci mohou být v hodině děleni do dvou skupin.
Žáci jsou vedeni k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software, práce v síti, k praktickému zvládnutí práce s grafikou, textem, s tabulkami a k tvorbě prezentací.Pro všechny nástroje se žáci učí používat vyhledávání na Internetu. Ke vzájemné komunikaci a předávání informací a dat se učí používat elektronickou poštu a programy typu ICQ.
Nejdůležitější integrovaná průřezová témata:
- OSV-komunikace
- VDO-občanská společnost a škola
- VME-Evropa a svět
- MV-Lidské vztahy, multikultura
- MDV-kritické čtení a vnímaní mediálních sdělení, interpretace vztahu mediálních sdělení, vnímaní autora med.sdělení
- Při hodnocení žáků v předmětu ICT je zastoupeno jak teoretické tak i výchovné zaměření.
KOMPETENCE K UČENÍ
- učíme je základní dovednosti práce s PC
- vedeme je k poznání úlohy informací a k využívání informačních a komunikačních technologií v praktickém životě
- umožňujeme jim porozumět toku informací – jejich vzniku, uložení na média, přenosu, zpracování, vyhledávání a praktické využití
- vedeme je k chápání a správnému užívání pojmů z oblasti hardware, software a počítačových sítí
KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- učíme je formulovat požadavky, nalézat řešení a tvořivě přistupovat k jejich realizaci pomocí počítačových technologií
- zadáváme žákům takové úlohy, při kterých porovnávají informace a poznatky z většího množství informačních zdrojů a tím dosahují větší věrohodnosti vyhledaných informací
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
- zapojujeme žáky do týmové práce, která je založená na komunikaci mezi žáky
- učíme je využívat ICT při komunikaci na dálku
- vedeme je k tvořivému využívání softwarových a hardwarových prostředků při prezentaci výsledků své práce
KOMPETENCE OBČANSKÉ
- poukazujeme na dodržování platné legislativy a obecných morálních zásad v souvislosti s ICT – nelegální software, autorský zákon, ochrana osobních údajů, …
- vedeme je ke kritickému myšlení a zaujetí odpovědného přístupu k nevhodným obsahům vyskytujícím se na internetu či jiných médiích
KOMPETENCE PRACOVNÍ
- seznamujeme je s bezpečnostními a hygienickými pravidly pro práci s výpočetní technikou a vedeme je k jejich dodržování
- vyžadujeme šetrnou práci s výpočetní technikou
- ukazujeme jim cesty jak využit ICT pro hledání informací důležitých pro svůj další profesní růst
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament