Umění a kultura
Předmět vychází ze vzdělávací oblasti „Umění a kultura“.
Vyučovací předmět má časovou dotaci 1 hodina týdně v každém ročníku 2. stupně a navazuje na 1. stupeň, kde je časová dotace rovněž 1 hodina do každého ročníku.
Výuka probíhá ve třídě ( učebna HV, která je vybavena klavírem, Orffovým instrumentářem a audiovizuální technikou pro poslech skladeb).
Důraz je kladen na získání základních poznatků z hudeb. terminologie, které jsou spojeny s uměním rytmicky a melodicky zaznamenat hudbu, na obecných znalostech o uměl. směrech, autorech, interpretech a hudeb. žánrech, na instrumentální, hudebně-pohybové, poslechové a hlavně vokální činnosti žáků ve vyuč. hodinách.
Předmět směřuje k tomu, aby žáci měli možnost získat vědomosti a hlavně dovednosti spojené s individuálním potenciálem každého žáka. Porozumění tomuto předmětu a jeho znalost žáky povede k možnosti pochopit umělecko-výrazovou stránku hudby jako prvku, který povede k estet. obohacování každodenního života, k proniknutí do podstaty hudby a možnosti pěvecky se projevit a zdokonalit.
K tomu, aby žáci dosáhli požadovaných klíčových kompetencí, využijeme vhodné formy práce. Pro potřeby hodnocení patří tento předmět mezi předměty s převahou praktického zaměření a výchov.
Promítá se v něm část tématických okruhů průřezových témat:
- OSV – Osobnostní rozvoj, Mezilidské vztahy VME – Evropa a svět nás zajímá
Kompetence k učení
- vedeme žáky k porozumění obecně používané hudební terminologie
- předkládáme žákům dostatečné množství estetických prožitků, pomocí nichž si uvědomují různorodost a individuální cítění formou projektů a referátů umožňujeme žákům vyjádřit svůj názor na základě samostatně získaných informací (internet, knihovna, hudební magazíny, televize)
- dáváme žákům prostor pro kritické hodnocení vlastních výkonů
- společně stanovujeme další dílčí cíle
- vedeme žáky k získávání a zpracování informací, využívat je k dalšímu učení a podle možností realizovat vlastní nápady (např. tvorba vlastní hudební linky (melodie+rytmus), barevné spektrum jednotlivých hudebních nástrojů, provázanost hudby a textu…)
Kompetence k řešení problémů
- analyzujeme hudbu jako prostředek k sebezdokonalování
- vedeme žáky k nacházení shodných, podobných a odlišných znaků jednotlivých uměleckých období předkládáme informace k ujasnění si vývoje nejen hudby, ale i hudebních nástrojů v souvislosti s technickým pokrokem
- pomáháme žákům ujasnit si provázanost melodické linky s rytmem při tvorbě jednoduché melodie hodnotíme u žáků orientaci v jednotlivých hudebních etapách, směrech a proudech a následné rozpoznávání rozdílů mezi nimi
- směrujeme žáky ke schopnosti obhájit si své úsudky, názory a zkušenosti
Kompetence komunikativní
- diskutujeme s žáky o daných hudebních problematikách (kvalita hudby, textů…)
- vytváříme klima pro svobodné vyjádření názorů, kulturních projevů
- hodnotíme s žáky přínos hudebního působení na jedince, kvalitu mezilidských vztahů, osobní rozvoj zdokonalujeme s žáky metody nonverbální komunikace
- dáváme žákům prostor pro zapojení se do diskuse a možnost obhájit si svůj názor
Kompetence sociální a personální
- zviditelňujeme důležitost role jednotlivce
- na základě pozitivního hodnocení ostatními budujeme u žáků sebedůvěru uvádíme do praxe zásady etického chování (šk.akce, koncerty atd.)
- na příkladech z hudby znázorňujeme nezbytnost přebírání zkušeností a metod pro vlastní zdokonalování
- podporujeme rozvíjení osobních ctností
- vytváříme prostor a klima pro vlastní růst a možnost projevit své nadání a vlohy
- vedeme žáky k toleranci a taktu vůči pěveckým, pohybovým a jiným samostatným projevům spolužáků
- vedeme žáky k účinné spolupráci ve skupině a přispíváme k upevňování dobrých mezilidských vztahů cíleně směrujeme žáky k respektování názorů druhých a k možnosti poučit se z vlastních chyb
Kompetence občanské
- objasňujeme žákům potřebu respektovat, chránit a oceňovat naše i zahraniční hudební tradice a dědictví
- vzbouzíme v dětech pozitivní postoj k různorodým uměleckým dílům, smysl pro kulturu, esteticku a tvořivost
- pomáháme žákům pochopit důvod odlišnosti ostatních národů a menšin objasněním jejich historického (a hudebního) vývoje
Kompetence pracovní
- na základě osobní praktické zkušenosti pronikáme s žáky do principů a funkcí jednotlivých hudebních nástrojů
- hudební pravidla a smysl jejich dodržování převádíme na situace běžného života
- při hudebních projevech rozvíjíme s žáky i stránku pohybového vyjádření
- podporujeme u žáků schopnost využívání znalostí z jiných předmětů a jejich následné použití
- žáky cíleně směrujeme k využití těch aktivit, nadání a vloh, které by jim mohly bít užitečné z hlediska jejich dalšího vzdělávání a profesního zaměření
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament