Domácnost
Vyučovací předmět Domácnost poskytuje základy pro zvládání činnosti v domácnosti.Jeho obsah je přizpůsoben materiálně technickým podmínkám a pedagogickým záměrům školyPřispívá k rozvoji dovedností a vědomostí ke zdravému stylu života.
Je vyučován jako volitelný předmět od 7.-9. roč. s časovou dotací 2 hodiny týdně.
U žáků se vytváří pozitivní vztah k práci v domácnosti a zdravému životnímu stylu.
Důraz je kladen na postupy , techniky a dodržování hygieny a bezpečnosti při práci.
V tomto předmětu se prolínají následující průřezová témata:
- OSV
- VME
- EV
- MdV
- MV
Mezipředmětové souvislosti v předmětech : Přírodopis, Chemie, Fyzika, Člověk a zdraví.
K tomu, aby žáci dosáhli klíčových kompetencí využijeme všechny vhodné metody a formy práce. Využíváme vybavenost specializovaného pracoviště( kuchyňka).Oceňujeme aktivitu a snahu žáků.
Předmět svým obsahem utváří klíčové kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní.
Pro potřeby hodnocení patří mezi předměty s převahou praktického zaměření.
Kompetence k učení
- zadáváme úkoly, které umožní volbu různých postupů
- vedeme žáky k poznávání vlastností materiálů a surovin a jejich použitelnosti
- utváříme pozitivního vztah k práci a odpovědnosti
- vedeme žáky k plánování úkolů a postupů
- vedeme žáky k používání vhodných materiálů, nástrojů při práci
Kompetence k řešení problémů
- klademe žákům otevřené otázky
- otevíráme žákům prostor pro zodpovědné rozhodování o vlastní profesní orientaci
- seznamujeme žáky s možnostmi poradenství v oblasti volby dalšího studia, profesní orientace
- vedeme žáky k organizaci a plánování práce
- zařazujeme metody, při kterých žáci docházejí k objevům, řešením a závěrům sami
Kompetence komunikativní
- využíváme informační zdroje k získání nových poznatků
- seznamujeme žáky s přesným významem pojmů se vztahem k práci s technickým materiálem a při přípravě pokrmů
- zajímáme se o vlastní nápady žáků, náměty při práci
- vytváříme příležitosti pro vzájemnou komunikaci žáků k danému úkolu
- umožňujeme prezentovat výsledky práce žáků
Kompetence sociální a personální
- otevíráme prostor k prožívání různých rolí ve skupinách
- vedeme žáky k poznání, že technika je úzce spojena s pracovní činností člověka
- zadáváme úkoly, při kterých žáci spolupracují
- umožňujeme rozdílné výkony podle individuálních schopností žáků
Kompetence občanské
- vedeme žáky k respektování pravidel bezpečnosti při práci
- dodáváme žákům sebedůvěru
- vytváříme postoj k hodnotám, vztah k práci a životnímu prostředí
Kompetence pracovní
- vedeme žáky k dodržování bezpečnosti a hygienických pravidel při práci
- vedeme žáky ke správným způsobům užití materiálů a nástrojů
- seznamujeme žáky s podnikatelskými aktivitami od záměrů až po jejich realizaci
- vytváříme žákům prostor pro přijímání promyšlených rozhodnutí a dalším vzdělávání a profesní orientaci
- vedeme k osvojení základních pracovních dovedností a návyků
Pro žáky
- Výuka
- Český jazyk
- Anglický jazyk
- Německý jazyk
- Matematika
- Fyzika
- Chemie
- Přírodopis
- Zeměpis
- Dějepis
- Občanská výchova
- Hudební výchova
- Informatika
- Dramatická výchova
- Přírodovědná výchova
- Umění a kultura
- Výtvarná výchova
- Člověk a zdraví
- Tělesná výchova
- Pracovní výchova
- Domácnost
- Volitelné a nepovinné předměty
- Volba povolání
- Etická výchova
- Gramotnost žáků
- Výcviky a ŠvP
- Mimoškolní činnosti
- Informace pro vycházející žáky
- Žakovský parlament