Matematika
Předmět matematika na druhém stupni ZŠ navazuje na matematiku na prvním stupni ZŠ.
Žáci si postupně osvojují některé pojmy, algoritmy, terminologie, symboliku a způsob jejich užití. Tím matematika poskytuje žákům vědomosti a dovednosti použitelné v běžném životě. Má nezastupitelnou roli při vytváření předpokladů pro další studium. Předmět matematika je vyučován jako samostatný předmět.
Hodinová dotace:
6. ročník - 5 hodin týdně, 7. ročník - 4 hodiny týdně, 8. ročník - 3 hodiny týdně, 9. ročník - 4 hodiny týdně
Výuka matematika probíhá v běžných učebnách s možností využití učeben výpočetní techniky
Rozdělení do 4 tématických okruhů:
Číslo a proměnná, Závislosti, vztahy a práce s daty, Geometrie v rovině a prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Konkrétní obsah je rozpracován podle náročnosti do jednotlivých ročníků.
Předmět matematika prolínají průřezová témata OSV.
Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání
- frontální výuka s použitím demonstračních pomůcek
- samostatná práce s použitím grafů, prostorových modelů a počítačových programů
- skupinová práce se získáváním dat a informací
Předmět svým obsahem utváří u žáků především kompetence k učení.
Matematika úzce souvisí s ostatními předměty (Fy-převody jednotek, práce s proměnnou, Ch-výpočty s procenty, poměry, Ze-měřítko mapy a další).
Při hodnocení předmětu převažuje teoretické zaměření.
Kompetence k učení
- vedeme žáky k osvojení si základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů
- rozvíjíme paměť žáků prostřednictvím numerických výpočtů a osvojováním si matematických vzorců a algoritmů
- snažíme se o vytvoření komplexního pohledu na přírodní vědy
- prostřednictvím vhodně zvolených zadání k poznání smyslu osvojování postupů pro běžný život
- vedeme žáky ke správnému zhodnocení vlastních výsledků nebo výsledků celé skupiny
Kompetence k řešení problémů
- vedeme žáky k rozboru problému, k provádění plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu a k vyřešení problému
- učíme žáky uvědomit si, že úloha může mít více nebo žádné řešení
- s chybou žáka pracujeme jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
- vedeme žáky k hledání vlastních postupů při řešení problémů
- rozvíjíme schopnost vyjádřit závěry a umět je obhajovat
Kompetence komunikativní
- rozvíjíme práci ve skupinách, která je příležitostí ke vzájemné komunikaci mezi žáky
- umožňujeme žákům prezentovat své znalosti a dovednosti, zdůvodnit své matematické postupy
- vedeme žáky k přesnému a stručnému vyjadřování a ke zdokonalování grafického
- projevu s využitím moderních prostředků komunikace
Kompetence pracovní
- učíme žáky efektivně si zorganizovat vlastní práci
- vedeme žáky ke správnému a bezpečnému užívání pomůcek, nástrojů, techniky a dalšího vybavení