"škola nás baví"

Matematika

Předmět matematika na druhém stupni ZŠ navazuje na matematiku na prvním stupni ZŠ.

Žáci si postupně osvojují některé pojmy, algoritmy, terminologie, symboliku a způsob jejich užití. Tím matematika poskytuje žákům vědomosti a dovednosti použitelné v běžném životě. Má nezastupitelnou roli při vytváření předpokladů pro další studium. Předmět matematika je vyučován jako samostatný předmět.

Hodinová dotace:

6. ročník - 5 hodin týdně, 7. ročník - 4 hodiny týdně, 8. ročník - 3 hodiny týdně, 9. ročník - 4 hodiny týdně

Výuka matematika probíhá v běžných učebnách s možností využití učeben výpočetní techniky

Rozdělení do 4 tématických okruhů:

Číslo a proměnná, Závislosti, vztahy a práce s daty, Geometrie v rovině a prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Konkrétní obsah je rozpracován podle náročnosti do jednotlivých ročníků.
Předmět matematika prolínají průřezová témata OSV.
Formy a metody práce se užívají podle charakteru učiva a cílů vzdělávání

  • frontální výuka s použitím demonstračních pomůcek
  • samostatná práce s použitím grafů, prostorových modelů a počítačových programů
  • skupinová práce se získáváním dat a informací

Předmět svým obsahem utváří u žáků především kompetence k učení.

Matematika úzce souvisí s ostatními předměty (Fy-převody jednotek, práce s proměnnou, Ch-výpočty s procenty, poměry, Ze-měřítko mapy a další).

Při hodnocení předmětu převažuje teoretické zaměření.

Kompetence k učení

  • vedeme žáky k osvojení si základních matematických pojmů a vztahů postupnou abstrakcí a zobecňováním reálných jevů
  • rozvíjíme paměť žáků prostřednictvím numerických výpočtů a osvojováním si matematických vzorců a algoritmů
  • snažíme se o vytvoření komplexního pohledu na přírodní vědy
  • prostřednictvím vhodně zvolených zadání k poznání smyslu osvojování postupů pro běžný život
  • vedeme žáky ke správnému zhodnocení vlastních výsledků nebo výsledků celé skupiny

 

 

    Kompetence k řešení problémů

    • vedeme žáky k rozboru problému, k provádění plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu a k vyřešení problému
    • učíme žáky uvědomit si, že úloha může mít více nebo žádné řešení
    • s chybou žáka pracujeme jako s příležitostí, jak ukázat cestu ke správnému řešení
    • vedeme žáky k hledání vlastních postupů při řešení problémů
    • rozvíjíme schopnost vyjádřit závěry a umět je obhajovat

    Kompetence komunikativní

    • rozvíjíme práci ve skupinách, která je příležitostí ke vzájemné komunikaci mezi žáky
    • umožňujeme žákům prezentovat své znalosti a dovednosti, zdůvodnit své matematické postupy
    • vedeme žáky k přesnému a stručnému vyjadřování a ke zdokonalování grafického
    • projevu s využitím moderních prostředků komunikace

     

     

      Kompetence pracovní

      • učíme žáky efektivně si zorganizovat vlastní práci
      • vedeme žáky ke správnému a bezpečnému užívání pomůcek, nástrojů, techniky a dalšího vybavení